تازه وارد ها

یادداشت های یک جفت جوجه جامعه شناس جوان که به دو صورت کاملا متفاوت فکر می کنند

تازه وارد ها

یادداشت های یک جفت جوجه جامعه شناس جوان که به دو صورت کاملا متفاوت فکر می کنند

زخم های اندیشه اسلامی

در زندگی زخمهایی هست که مثل خوره روح را آهسته و در انزوا میخورد و میتراشد. یکی از اینها همین ۲۰ واحد عمومی پاس کردن با اعمال شاقه است به علاوه ی مقادیری فیاض و انسان در اسلام و ... . گرچه ممکن است فقط یک روز در ترمت را بگیرد ولی همان برایت به قدر سالی می شود! انقدر که تکراری و بی منظق است. و طبیعتا وقتی یک سری چیزهای بی منطق هی تکرار شوند بی منطقیش خیلی بیشتر میزند توی چشم آدم. بنده به امید ایزد تعالی فردا آخرین کتاب عمومی دوران تحصیلم را پاس میکنم. امتحان درس معارف ۲ است ولی باید کتاب تازه در آمده ی اندیشه اسلامی ۲ نوشته ی آیت الله جعفر سبحانی و محمد محمد رضایی را بخوانیم. لازم به ذکر است کتاب انقدر جدید بود که هنوز کتابخانه ملی هم در سرچش وارد نکرده بود این را و بنابراین من مجبوووور شدم بالای چنین کتابی پوووووووووووول بدهم! (این حرص اولیه را اضافه کنید به همه ی آنچه بعدا خواهم نوشت!) 

تفاوت بارزی که این کتاب با همه ی کتاب های قبلی عمومی که خوانده بودم دارد، سفسطه ی بیش از اندازه و تابلو و با اعتماد به نفس مطرح شده است! دقیقا تمام گیر ها و نقاط ضعف استدلالش را مطرح میکند و خیلی قشنگ میپیچاندش!! انگار که هیچ ابایی ندارد از این که استدلالش "منطقی" نباشد. (نمونه هایش را فردا موقع دوره ی کتاب!! مینویسم!) 

 

نکته ی دیگر اینکه خواندن این کتابها هی این علاقه ی درونی من به بررسی شیعه و تاثیرات احکام شیعی بر خلقیات ایرانی (یا شاید هم برعکسش) را که از ترس مبتذل شدن میترسم بروم سراغش (انقدر که همه هی میروند سمت حوزه ی دین و سیاست) را در من بیدار میکند!!  

از همه ی اینها گذشته اصلا با خودم نتوانستم کنار بیایم که این دو بند از کتابی که باید برای 5 نمره ی این درس خلاصه میکردم بگذرم. اسم کتاب پرسش و پاسخ است درباره ی روابط دختر و پسر. بخش دوم کتاب احکام این روابط را آورده. (اصلا فکر نکنید که من این همه را تایپیده ان! فایلش را در اینترنت پیدا کردم از روی آن دارم خلاصه  و وبلاگ نویسی میکنم! یکی از شاهکارترین سوال و جواب ها این است:   

پرسش 28. با دختری«رشیده» رابطه نامشروع داشتم که موجب بی‌عفتی ایشان گردیده!! آیا بدون اذن پدر ایشان می‌توانم با او ازدواج کنم؟
همه مراجع (به جز بهجت و سیستانی): آری، در اینجا اجازه لازم نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  

در مورد دیگری فقط سوال توجهم را جلب کرد که چرا باید اساسا چنین سوالی در چنین کتابی مطرج شود و یک چنین پاسخی برایش بیاید!!! : 

پرسش33. فرق عقد موقت با زنا در چیست؟
1- صیغه موقت یک نوع ازدواج است؛ همانطور که ازدواج دائم نوع دیگری از ازدواج است و هر دو شرایط و احکام خاص خود را دارد که از جمله آن ذکر صیغه عقد، مهریه و مدت است. اما زنا بدون توجه به این شرایط (مثل نخواندن صیغه عقد) کاری صورت می گیرد.
2- در ازدواج موقت نسبت به دختر باکره، اجازه پدر و یا جد پدری او لازم است؛ در نتیجه این کار با اطلاع خانواده و به دور از احساسات و پنهان کاری ها صورت می پذیرد.
3- در ازدواج موقت، زن باید بعد از تمام شدن مدت عقد، عده نگه دارد؛ ولی در زنا این قانون وجود ندارد.
4- در ازدواج موقت، مرد مسئولیت پذیر است و توابع این ارتباط را از جهت فرزند دار شدن احتمالی می پذیرد؛ در حالی که در عمل نامشروع این امر وجود ندارد.
5- در ازدواج موقت روابط بر اساس ضوابط شکل می گیرد و ارضای جنسی به صورت نظام مند و قانونی، پاسخ داده می شود، در حالی که در زنا ضابطه ای وجود ندارد و غیرقانونی است.

و این یکی که دیگر اصلا کاملا از آن بدون شرح هایی است که بعدا شرحش میدهم!! 

نگاه خواستگاری
پرسش 66. مرد تا چه اندازه می تواند به بدن زن، هنگام خواستگاری نگاه کند (البته با رعایت شرایط خاص خود)؟
آیات عظام امام، خامنه‌ای و فاضل: می‌تواند به بدن دختر نگاه کند؛ هرچند احتیاط مستحب است که تنها به دست و صورت و پاها، مو و مقداری از بدن (مانند گردن و بالای سینه) اکتفا کند(115).
آیات عظام بهجت، تبریزی،‌ سیستانی و مکارم: تنها می‌تواند به دست و صورت، پاها و مقداری از بدن (مانند گردن و بالای سینه) دختر نگاه کند(116).
آیت الله صافی: بنابر احتیاط واجب، تنها به صورت و دست‌ها تا مچ اکتفا کند(117).
آیت‌ الله نوری: می‌تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقداری از بدن (مانند گردن و بالای سینه) دختر نگاه کند و اگر نتواند از خصوصیات سایر بدن، از روی لباس آگاهی یابد، نگاه به تمام بدن جایز است(118).
پرسش 67. استاد ما بدحجاب است و حجاب شرعی را رعایت نمی‌کند و درهنگام نوشتن مطالب روی تخته سیاه، دست و موهای سر او، بیش از اندازه ظاهر می شود، تکلیف ما چیست؟
آیات عظام امام، خامنه‌ای، صافی، فاضل و نوری: نگاه به او هرچند بدون قصد لذت، اشکال‌ دارد(119).
آیت الله بهجت: نگاه به او، هرچند بدون قصد لذت، جایز نیست.
آیات عظام تبریزی، سیستانی، صافی،‌ مکارم و وحید: اگر از زنان بی‌باکی است که او را امر به حجاب کنند، اعتنا نمی‌کند؛ نگاه به او- بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام- اشکالی ندارد(120).
پرسش 68. با وضعی که زنان بیرون می آیند و ما نیز مجبوریم به کوچه و خیابان برویم و چشممان به آنان می افتد، تکلیف چیست؟
همه مراجع: نگاه اتفاقی به بدن و موی آنان حرام نیست؛ ولی باید از نگاه عمدی (و پیوسته) اجتناب کرد(121).
تبصره. نگاه به زنان بی‌بند ‌و بار حکم خاصی دارد که در ((نگاه به بی‌حجاب)) آمده است.


    

نظرات 7 + ارسال نظر
اینجا هیچ جا نیست! پنج‌شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 12:39 ب.ظ http://www.hichja.com

یادش به خیر من از کلاس معارف اسلامی اخراج شدم اونهم بخاطر اینکه دلایل اثبات وجود خداوند رو زیر سوال بردم و البته بیشتر بخاطر درگیری لفظی با استاد محقق بود. دوست عزیز اینها بیشتر اراجیف تحویل میدن بجای پاسخ به سوالات اونهم اراجیفی مستند به کتاب داستان و افسانه های بچه گونه. شریعت روایی و اخباری تا چه حد میتونه قابل اطمینان باشه. همین الان تو این قرن با اینهمه رسانه واقعیت ها پنهون میمونه چه برسه به هزار و اندی سال پیش.
واقعن فرق میان یه زن که بابت همخوابگی پول میگره با صیغه چیه؟
چون در صیغه حتمن باید صداق یا مهر ذکر بشه و مدت و این مدت میتونه حتی برای یکساعت باشه!؟ البته حتمن من در حوزه تخصصی ندارم چون کاهنان معبد موبد متخصص این امر هستند ;)

نیلوفر پنج‌شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:06 ب.ظ

میشه لطف کنی این کتابتو وقتی نخواستیش به من بدی؟؟؟

ساغر یکشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:53 ب.ظ

باید خدمتتون عرض کنم که بنده هیچوقت برای همچین کتابی پول نمیدم!! به زور از دفتر نهاد دانشکده باید میگرفتیم و پس میدادیم! البته من در یک سایت اینترنتی کلش رو پیدا کردم که یادم نیست چه سایتی بود! تنها کاری که میتونم بکنم اینه که خلاصه ای که تحویل استاده دادم و شدم 19!!! رو بفرستم برات!!11

اشراق دوشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 03:23 ب.ظ

سلام خوبی؟میشه لطفا شماره همراتو برام بفرستی باهات تماس بگیرم میخواستم درباره ازدواج باهاتون حرف بزنم.یعنی یه جورایی میخواستم اگه اجازه بدی ازتون خواستگاری کنم.دوستدارشما

حمیدرضا دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:56 ب.ظ

:)))
راضیم واقعا. کار به پیشنهاد ازدواج هم رسید. بس که این تو، چرت و پرت می نویسی، باید انتظار این چیزا رو هم داشته باشی.
کلا چیزای جدی تر بنویس ... صد سال یه بار که سر می زنم، شاید یه چیزی پیدا شد که آدم رو به فکر فرو ببره.
واقعا یه نگاه به خودت بنداز. سه ساله داری جامعه شناسی می خونی!

ساغر دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:15 ب.ظ

خب مسئله اینجاست که اگه به مقدار درک داشتی و یه نگاهی به همین مطالب غیرجدی انداخته بودی قبل نظرات، نکته ی این پیشنهاد ازدواجرو هم میفهمیدی!!! این شکلکه البته مال همون پیشنهاد دهنده است (اگر که واقعا خودش نکته ای که من تو ذهنمه رو در نظر داتشته باشه واقعا!!)

بعد اینکه من میتونستم اینو پاک کنم تا امثال تو نیان اینجوری..! ولی به خاطر سه سال ج شناسیم پاک نکردم!!!

این جمله ی تهیتو خودمم به خودم میگم ولی به هر حال اندک مطالب جدی هم مینویسم که چون خیلییییییییییییییییییییییییییی طولانی اند جاشون اینجا نیست اصلا!!

حمیدرضا چهارشنبه 9 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 03:38 ب.ظ

کلا به نظر می رسه نمی شه کاریت کرد. ولی خوبه، دید بامزه ای نسبت به رشته ت داری
"بعد اینکه من میتونستم اینو پاک کنم تا امثال تو نیان اینجوری..! ولی به خاطر سه سال ج شناسیم پاک نکردم!!! "
مثلا اگه نمی خوندی، کامنت رو پاک می کردی؟ الان این کارت یعنی چی؟ مثلا کنش عقلانی انجام دادی؟ بعد می خوای خودت رو تحلیل کنی؟
ضمنا می تونی صفحه پی دی اف برای وبلاگت درست کنی و اون چیزا رو اونجا بنویسی و مهم نیست طولانی باشن
حتی می تونی تا یه حدی به فرم و اینا هم اهمیت بدی و مثل وبلاگ بچه های سه ساله باهاش برخورد نکنی.
کلا یه نگاهی به وبلاگت بنداز ... جای تو بودم تعطیلش می کردم قطعا. البته اگر نخوای باهاش ازدواج کنی :D

کلا اعتماد به نفس فرا رشته ایت منو کشته!!!! کنشم که قطعا عقلانی نبوده ولی در منطق خودم عقلانیه!
خب من میتونم هر چی هر جا در هر زمینه ای و هر چقدر هم طولانی مینویسم بیارم اینجا بذارم ، یعنی میشه این کار رو کرد حالا با آپلود کردن فایل نوشته یا هر چی، ولی مسئله اینه وبلاگ اساسا جای خیلی جدی ای نیست. یعنی قرار نیست باشه. ولاگ برای ثبت اون چیزهایی اند که جدی به نظر نمیرسن ولی جدی ان و به خاط همین طاهر غیر جدیشون ادم بعد یه مدت فراموششون میکنه. وبلاگ اساسا برای فراموش نکردنه و بهانه ای برای نوشتن مطالبی که جاهای دیگه نمیشه نوشتشون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد