نقد و بررسی کتب جامعه شناسی شیعه 2 و 3

 

در دومین جلسه از سلسله جلسات این نشست، کتاب جامعه شناسی قیام امام حسین و مردم کوفه، در تاریخ 23/12/90، نقد و بررسی شد، سومین جلسه نیز به نقد و بررسی کتاب تراژدی کربلا، مطالعه جامعه شناختی گفتمان شیعه، در تاریخ 5/2/91 اختصاص داده شد.

اطلاعات کتابشناختی این دو کتاب:

ب‍اق‍ی‌، ع‍م‍ادال‍دی‍ن، ج‍ام‍ع‍ه‌ش‍ن‍اس‍ی‌ ق‍ی‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌(ع‌) و م‍ردم‌ ک‍وف‍ه‌، ت‍ه‍ران‌: ن‍ش‍ر ن‍ی‌، ۱۳۷۹.

ح‍ی‍دری‌، اب‍راه‍ی‍م، ت‍راژدی‌ ک‍رب‍لا: م‍طال‍ع‍ه‌ ج‍ام‍ع‍ه‌ش‍ن‍اخ‍ت‍ی‌ گ‍ف‍ت‍م‍ان‌ ش‍ی‍ع‍ه‌، ترجمه‌ ع‍ل‍ی‌ م‍ع‍م‍وری‌ و م‍ح‍م‍دج‍واد م‍ع‍م‍وری‌، ق‍م‌: دار ال‍ک‍ت‍اب‌ الاس‍لام‍ی‌، ۱۳۸۱.

 

 

شماره چهارم مجله

سَــــــــــــــــــــــره

منتشر شد.

 

 

نامه تشکل‌های دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به ریاست کتابخانه دانشکده

به نام خدا

خدمت ریاست محترم کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران؛

کتابخانه، یکی از بخش‌های حیاتی یک مرکز علمی برای ادامة حیات است و اخلال در روند کار کتابخانه موجب مشکلات فراوانی در سایر بخش‌های دانشکده می‌شود و به وضعیت علمی دانشکده نیز ضربه می‌زند. در همین راستا، لازم دیدیم مسائل و مشکلات موجود در کتابخانه را به اطلاع شما برسانیم و خواهشمندیم به آن‌ها ترتیب ِ اثر دهید. همچنین، در نهایت، پیشنهاداتی را که به نظرمان رسیده بود، مطرح کرده‌ایم.

۱. ساعت کاری نامشخص: همان‌طور که مستحضر هستید، ساعت کار اعلام‌شده برای استفاده از قسمت مخزن و مرجع کتابخانه و بخش امانت کتاب دانشکده تا ساعت ۱۵:۳۰ و سالن مطالعه، تا ساعت ۱۹ است؛ اما بعضاً، کارکنان کتابخانه، بنا به خواست و وقت و علاقة خود و بدون هیچ‌گونه اعلام قبلی، این ساعت را جابه‌جا کرده، حدود ساعت ۱۵ یا پیش از ۱۸ محل کار خود را ترک کرده و کتابخانه را تعطیل می‌کنند. بنابراین دانشجویان از مدت‌زمانِ استفاده از کتابخانه هیچ اطمینان خاطری ندارند و نمی‌توانند برنامه خود را تنظیم کنند.

2. ساعت کاری کوتاه بخش امانت و سالن مطالعه: این بی‌نظمی در پایان ساعت کاری، در حالی است که ساعت کار بخش امانت کتابخانه‌های دیگر دانشگاه تهران، مانند کتابخانة دانشکدة ادبیات، حقوق و فنی، تا ساعت ۱۸، ۱۹ و ۲۱ است. کوتاه بودن ساعت کار کتابخانه نسبت به دیگر دانشکده‌های دانشگاه تهران خصوصا با توجه به نزدیک بودن زمان امتحانات و پایان مهلت دفاع از پایان­نامه­های کارشناسی­ارشد، از جمله مشکلات کتابخانه‌ی ماست.

3 .آلودگی صوتی: جای‌جایِ کتابخانه نوشته است: «سکوت!» یا «سکوت و مطالعه، زیبندة کتابخانه است!»؛ اما تنها چیزی که هیچ‌یک از کارمندان رعایت نمی‌کنند، همین سکوت است. سکوت، نه در سالن مطالعه رعایت می‌شود، نه در مخزن و نه در قسمت مرجع! گویا ایشان هیچ درکی از محیطی که در آن مشغول به کار هستند ندارند و صدایشان در داخل کتابخانه و بیرون از آن هیچ تفاوتی ندارد: با مراجعین با صدای بلند صحبت می‌کنند، برای برقراری تماس تلفنی از بلندگوی تلفن استفاده می‌کنند و گاهی کتابخانه به محلی برای جمع‌شدن کارمندان بخش‌های مختلف دانشکده و گپ‌زدن تبدیل می‌شود. به‌همین‌دلیل، مخزن کتابخانه که اصولاً باید ساکت‌ترین قسمت آن باشد، به پُر سر و صدا ترین بخش کتابخانه تبدیل شده است. و مهم‌تر از همه اینکه، تذکر دانشجویان هیچ تأثیری بر کارمندان حاضر در کتابخانه ندارد. این در حالی است که اصولا مسئولان کتابخانه باید نسبت به حفظ سکوت کتابخانه حساس باشند نه دانشجویان. در راستای همین اتفاق‌ها، کارمندان بخش خدمات هم به‌هیچ‌وجه قوانین محیط کتابخانه را رعایت نمی‌کنند و حتی در طول سالن مطالعه به «دل‌دلی‌خواندن» می‌پردازند! حتی بعضاً دانشجویان و اساتیدی که به کتابخانه مراجعه می‌کنند، به‌تبعِ سر و صدای کتابخانه، با مسئولین کتابخانه با صدای بلند صحبت می‌کنند، در صورتی که اگر محیط کتابخانه، محیط ساکتی باشد، همه را به سکوت وامی‌دارد.

4. تماس‌های تلفنی: هنگام تماس تلفنی با افرادی که در مخزن پایان­نامه­ها مشغول به مطالعه هستند، آنان به بیرون از مخزن، یعنی طبقة دوم کتابخانه، می‌آیند و با تلفن صحبت می‌کنند. در حالی که آنجا نیز هنوز جزئی از کتابخانه است! شاید بهتر بود مسئولان مخزن به کسانی که با موبایل به بیرون مخزن آمده و با صدای بلند صحبت می‌کنند، تذکر دهند؛ چراکه این نیز جزئی از وظیفة حرفه‌ای آنان است.

5. سر و صدای خارج از سالن مطالعه: همان‌طور که مستحضر هستید، یکی از دیوارهای کتابخانة طبقة دوم به راهروی اتاق اساتید متصل است که صرفاً به‌وسیلة یک در، از آن قسمت جدا شده است. متأسفانه، این موضوع نیز در روند مطالعة دانشجویان تأثیر مخرّب دارد. پیشنهاد ما این است که به آن طرف ِ در ِ جداکنندة کتابخانه از راهروی اتاقِ اساتید، اطلاعیه‌ای مبنی‌بر اینکه «آن‌طرف کتابخانه است»، نصب شود که به افرادی که از آن قسمت گذر می‌کنند یادآوری کند که در این قسمت افرادی مشغول مطالعه هستند. همچنین می‌توان این اطلاعیه را در راهروی ورودی به کتابخانه نیز نصب کرد، چرا که سر و صدای کارمندان و دانشجویانی که در آنجا مشغول به صحبت هستند بسیار آزاردهنده است.

خواهشمند است مشکلات عنوان‌شده را بررسی و هر‌چه سریعتر نسبت‌به رفع آن‌ها اقدام نمایید.

 

با سپاس

تشکل‌های دانشجویی دانشکدة علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران


امضا کنندگان:

انجمن علمی‌دانشجویی جامعه‌شناسی

انجمن علمی‌دانشجویی انسان‌شناسی

انجمن علمی‌دانشجویی برنامه‌ریزی

انجمن علمی‌دانشجویی ارتباطات

انجمن اسلامی دانشجویان

شورای صنفی

 

نقد و بررسی دروس روش تحقیق

کارگاه آموزشی ویرایش و درست نویسی

جلسه نقد شماره دوم و سوم سره و طرح بحث شماره بعد: روش های تحقیق

 

شماره سوم مجله سره

 

 

شماره سوم مجله

سَــــــــــــــــــــــره

منتشر شد.


 

سرمقاله  (نجمه طاهری)

در دفاع از حق نقد علمی برای انجمن علمی (الهه نوری)

پروندة‌اول: بررسی امتحان‌ها

نقد امتحان و شیوه ارزشیابی توسط یکی از دانشجویان کلاس/ سوالات سره/ پاسخ استاد یا علت عدم پاسخگویی آنها

بررسی مسائل اجتماعی ایران (زهرا محسنی فرد)

تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام (میترا دانشور)

جامعه‌شناسی هنر (تارا عسگری)

جامعه‌شناسی آموزش‌و‌پرورش (نجمه طاهری)

جامعه‌شناسی سازمان‌ها (زهرا طاهری)

تغییرات اجتماعی (نگار قمی)

جامعه‌شناسی سیاسی (امیرحسین سادات)

جامعه‌شناسی خانواده (ویدا ملک تاجی)

جامعه‌شناسی شهری (کاوه عبدالحسینی)

جامعه‌شناسی صنعتی (محدثه میرزاجعفر)

روش‌های تحقیق۱ (دکتر کلانتری) (بدون نام)

روش‌های تحقیق۳ (دکتر کلانتری) (وحید فتحی)

روش‌های تحقیق۱ ( دکتر غفاری) (ساغر بزرگی)

روش‌های تحقیق۲ ( دکتر غفاری) (مریم سادات معصومی)

فلسفه علوم اجتماعی (بدون نام)

نظریه‌های جامعه‌شناسی۱ (دکترحاجی‌حیدری) (نرگس سوری)

نظریه‌های جامعه‌شناسی۳ (دکترحاجی‌حیدری) (بدون نام)

نظریه‌های جامعه‌شناسی۱ ( دکتر جوادی یگانه) (زهرا بابایی)

نظریه‌های جامعه‌شناسی۳ ( دکتر جوادی یگانه) (الهه نوری)

مبانی تاریخ اجتماعی ( دکتر جوادی یگانه) (بدون نام)

مبانی تاریخ اجتماعی ( دکتر زائری) (عطیه ایزدخواه)

کارشناسیِ نه چندان ارشد (بدون نام)

کارشناسیِ طبقة چهارم (منصوره مهدی زاده)

تنها پرسش موجود؛ چرا؟ (نسترن محمودزاده)

هزارتوی امتحان (سارا فریدزاده)

امتحان در یوسی‌ال‌ای

از این نتیجه، داور بازی کلافه است (نجمه السادات طاهری)

پروندة دوم: کوجین کاراتانی

انقلاب و تکرار... ترجمه صالح نجفی

زندگینامه و کتاب‌شناسی کاراتانی.

نقد و بررسی کتب جامعه شناسی شیعه 1

شماره ی دوم مجله ی سره


شماره دوم مجله

سَــــــــــــــــــــــره

منتشر شد.


سرمقاله: رقصی چنین میانه ی میدانم آرزوست / نجمه طاهری

پرونده اول: بررسی کارنوشت های دانشجویی 

به طاقتی که ندارم کدام بار کـشـــــــــم / ساغر بزرگی

پرورش مهارت نوشتن / دکتر حسین ایمانی جاجرمی

یک سؤال روشن و باارزش / دکتر حمیدرضا جلایی پور

کارنوشت دانشجویی و پسرک بازیگوش / دکتر محمدرضا جوادی یگانه

پیاده سازی اندیشه ها / دکتر غلامرضا غفاری

کارنوشت های دانشجویی / دکتر سیدضیا هاشمی

پژوهشگری علوم اجتماعی یا جامعه‌شناسی؟ / میترا دانشور

ذهن روی کاغذ / محمد سعید عنصری

چند تجربه‌ی خوب 

تجربه‌ی زیسته‌ی من 

نقدی به دانشجویان؛ در زمینه ی کارنوشت‌ها و تکالیف درسی 

بهشتی-تهران / فائزه اسماعیلی

آکادمی علیه آکادمی / سمیه رستم پور

لطیفه‌ای به نام کارنوشت / بهروز اشرف سمنانی

ناخرسندی‌های نوشتن و لزوم تمرین‌های ریاضت‌کشانه / سحرناز سماعی نژاد

اینجا دزدی ادبی هزینه دارد / کوثر کریمی پور

ذهن خلاق، کارنوشت جذاب: بررسی کارنوشت دانشجویی در دانشگاه ویسکانسین آمریکا / ساغر بزرگی

بیله دیگ، بیله چغندر: اینجا دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران است!

سخن پایانی: مثلِ همین جماعتِ نابرده رنج، گنج / ریحانه جوادی

 

پیوست پرونده‌ی اول: کارنوشت‌های دانشجویی

 این خلایق امروزینه / امین بختیاری

فامیل دور / مهدیه نصیری

 مروری بر بازار تاریخی اراک / مسعود اله دادی

 پروپوزال: بررسی جامعه‌شناختی واقعه میدان کاج سعادت آباد / زهرا محسنی فرد

ستایشگر واقعیت رام‌نشدنی / مهدی سلیمانیه

 

پرونده دوم: روبرت وسنو

درآمدی بر کتاب اجتماعات گفتمانی: ایدئولوژی و ساختار اجتماعی در جنبش اصلاح دینی، روشنگری و سوسیالیسم اروپائی/ مصطفی مهرآیین

میراث نظریه کلاسیک/روبرت وسنو، ترجمه مصطفی مهرآیین

کتابشناسی روبرت وسنو


تاریخ جامعه شناسی